הרב ירחמיאל קראם

קורונה בעין פשוטה

מאמר אחד עשר

סנהדרין ל"ח כ' הגמ' שאדם נברא ביום שישי אחרי בריאת שאר בעלי חיים ומעשה בראשית כדי שאם יתגאה יאמרו יתוש קדמך

אנו רואים שהקורונה שהיא פחותה מיתוש קודמת לאדם ואין הוא מצליח להשיגה.

יש בעיה אצל בחורי הישיבות שהם עכשיו לא מונחים בלימוד ובעיה חמורה מזה היא חשיפתם למכשירים מקולקלים ואינטרנט ה' ירחם.

דווקא הטכנולוגיה והתעופה הם אלו שגרמו למגפה להתפשט ברחבי העולם.

רופאים מזהירים אנשים מכל מיני מאכלים או הרגלים שאינם בריאים כגון עישון וסוכר ואנשים נוטים לזלזל בזה משום שקשה להם להתנתק מהרגלי החיים.

גם במגפת הקורונה הרופאים מזהירים לעטות מסכות ולהתרחק חברתית ואנשים נוטים לזלזל בזה וזה חמור מאוד משום שכשאדם לא נזהר ממאכלים ועישון וכדו' הוא מזיק לעצמו וזה בבחירתו אך כאשר לא שומר על כללי הזהירות הוא מזיק לאחרים וזה לא בבחירתו ולא בזכותו ועליו להישמע לכללים.

תוס' בבא קמא כ"ג ד"ה בלחייב וכן בדף כ"ז: ד"ה אמאי, כתבו שיותר צריך אדם לשמור שלא יזיק אחרים משלא יוזק הוא עצמו וכן הוא השמירה המוטלת עלינו בעת הזאת היא שלא יזיק ולא רק שלא יוזק.

עלינו לזכור את המגפות שהיו בימי קדם כאבעבועות השחורות והחולירע שהרגו יותר אנשים ממה שרואים היום אך ההתפשטות של המגפה היום היא לא מוגבלת לאזור ולמדינה מסוימת וזה בגלל ההתפתחות הטכנולוגית.

עי' משנה ברורה סימן תקנ"ד ו' באור הלכה ד"ה במקום חולי על מגפת החולירע שיכול החולה לאכול בתשעה באב ושלא ייצא מפתח ביתו ואם יוצא ישים על פיו חתיכת בד עם עשב שמונע חיידקים וזה ממש מה שאנו מצווים כיום.

יש אנשים שמזלזלים בהוראות גדולי ישראל להתרחק ממכשירים אסורים וטמאים, ומשתמשים לא עלינו במכשירים פסולים, ובכל זאת על איסור התפילה וכדו' הם נשמעים וזה מוסר ללמד שלא לעשות בשום דבר על דעת עצמו אלא לפי הוראות גדולי ישראל.

להתלוות לעם הארץ אסור משום שהוא חשוד על שפיכות דמים ואם על חייו לא חס על אחרים לא כל שכן ועכשיו הם צריכים להחליט על שמירת הכללים ועל סגירת ישיבות ובתי כנסת וזה דבר קשה וברוך השם שאנו נשמעים לרבנים שמסננים את ההוראות ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע.

צריך גם בשעה שאסור על פי תורה ללמוד או להתפלל כרגיל לא להיות כתינוק הבורח מבית הספר שזה הפורענות הראשונה שמוזכרת כשנסעו בני ישראל מהר סיני אלא להצטער על ההפסד הרוחני שקיים בשעה קשה זו.

מי שלא מקפיד בשעה זו על מסיכה מתברר שיהדותו היא ביחד עם מסיכה שהוא רק כלפי חוץ אך לא נשמע למה שצריך.

בעולם החילוני הבידוד הוא קושי חברתי אך בעולם החרדי הבידוד הוא ביטול המציאות משום שצריך מניין ולימוד בחברותא וכדו'.

בזמן השואה האיומה עמדו היהודים בתחנת הרכבת בדרך למשלוח להשמדה ובאה אשה ואמרה להם שכל מה שקורה להם הוא בגלל שמשיחים בשעת התפילה והחפץ חיים היה מעורר על זה הרבה שהוא יבוא לעולם האמת ויהיה תביעה עליו למה לא מחה.

אדם שמביא טלפון לתפילה דומה לכלה שעונה באמצע החדר יחוד לטלפון ק"ו כשאדם מתייחד עם מלך מלכי המלכים של יענה לשום דבר אחר.

כשהיה את הניצחון במבצע אנטבא אמר הרב שך זצוק"ל שאנו לא צריכים להתפעל מניצחון אלא לדון אם היה על פי דין מותר להיכנס למקום סכנה, וכשנפטר חתנו של החפץ חיים ר' צבי לויסון התעכב החפץ חיים בהפסד ודן בעצמו אם יכול להספיד משום שר' צבי ויתר את נעליו לטובת בחורים שלא היה להם נעליים וחשש החפץ חיים שבעקבות זאת נפטר והיה בזה משום סיכון עצמו וזה בא ללמדנו את חובת השמירה.

אנו צריכים לזכור שכל שנלמד יותר בימים אלו יש בזה זכויות גדולות וזה ההצלה הגדולה ביותר ואף אם יש אפשרות ללמוד מהבית בטלפון מכל מקום יש עניין בראייה של הרב וכמו שכתוב בגמ' חזיתי לרבי מאחוריו וזה עדיף כשאפשר לבוא ולראות את הרב

כ' הבן יהוידע בבא קמא ס' שלפעמים הבהלה מהסכנה יותר גרועה מהסכנה ומספר שפעם פגש אדם את המשחית שבא לעשות את המגפה ושאלו כמה אנשים הוא נצטווה לקחת על ידי המגפה והשיב לו שבא לקחת חמשת אלפים איש ולבסוף מתו חמשה עשר אלף וכשפגש שוב את המשחית שאלו מדוע מתו רבים וענה לו שמהמגפה מתו חמשת אלפים והשאר מתו מפחד וזה לא בגללו

וכתב המסילת ישרים שממפסידי הזריזות הוא הפחד מסכנות העולם ועל זה אמר שלמה המלך אמר עצל שחל בדרך ארי ברחובות והקב"ה ברא את האדם בשכל להנצל מהסכנות אבל לא צריך להרבות בדברים שהם פחד והיכא ששכיחא היזקא צריך להיזהר וכמו שכתוב בבבא קמא ס' דבר בעיר כנס רגלך אך לא מחזיקים הזקים

וריבוי הפחד כשלא נצרך הוא חטא וחסרון במידת הביטחון ויש לאדם לשמור על מה שנצרך ולא להוסיף על הדברים הנצרכים ובזה ישתמש בשכלו לשמור על מחשוב ושלא ימות מהפחד יותר מאשר המחלה