דרשו ה' בהימצאו – קראוהו בהיותו קרוב – יעזוב רשע דרכו
מאמר שמיני לקורונה
דרשו ה' בהימצאו:
כתוב במשנה בסוטה בדף מ"ט בעקבתא דמשיחא ונראה שזה מתאים להיום ועל מה יש לנו להישען על אבינו שבשמים.
דואגים היום במדינה להקל ללמוד עד כתה ג' והסיבה כי אינם מתכוונים לשם שמים אלא להתיר להורים ללכת לעבוד והם קשורים לילדים הקטנים. ואצלנו להפך שהחשוב זה כתות ז' וח' וישיבות קטנות ואפי' לישיבות הגדולות שהתירו להם בתנאים מאוד קשים
המבחן עכשיו במצב מוזר כזה כמו בבין הזמנים אם בחוקותי תלכו.
עולה הרבה כסף הטלפונים ללימודים ויש רצון להתקדם
במס' נדרים כ"ב ע"א עולא כשעלה לארץ ישראל התלוו אליו שני גויים קם אחד בדרך ושחט את חברו ועולא אמר לשני עשית בסדר כשהוא בא לארץ ישראל לרבי יוחנן הוא שאל אולי החזקתי ידי עוברי עבירה וענה לו רבי יוחנן נפשך הצלת. שאל רבי יוחנן הרי כתוב ונתן לך ה' שם לב רגז והיינו בבבל אבל בארץ ישראל אין את החשש למוות ועונה הגמ' שעדיין לא עבר את הירדן
וזה מבאר את המצב של המתים בכל העולם לעומת ארץ ישראל שזה זכות של א"י
עיין מכות דף ז' מי שנגמר דינו בחו"ל וברח לא"י סותרים את דינו מפני זכותה של ארץ ישראל ואומר רש"י אולי תמצא לו פתח של זכות זה הזכות של ארץ ישראל.
כששואלים למה חרדים מתו צדיקים גדולי קהל עיין סנהדרין ק"א ע"א שר"א היה חולה ור"ע צחק ושמח בגלל הכלל של צדיק ורע לו שלא יקבל שכרו בעולם הזה.
ולכן צדיק ורע לו זה לכתחילה עיין גמרא במס' כתובות ח' ע"ב.
פרקי אבות פרק ג' משנה ד' רבי חנינא אומר הנעור בלילה ומהלך בדרך יחידי ומפנה לבו לבטלה הרי זה מתחייב בנפשו. מדוע אינך מנצל את הישיבה הבודדת להתעלות וזהו הבידוד שיכולנו לנצל לדברים שברוח
יעזוב רשע דרכו:
יש אומרים שסין אשמה שלא הודיעה את הבעיה בזמן יש הרבה אנשים מאנ"ש שעשו בלגן במירון בלי מסכות כאילו לשם שמים. הדבר דומה למעפילים בפ' שלח שרצו לעלות בלי משה לעולים להר הבית כאילו לשם שמים. הקב"ה לא לוקח שוחד
שוחד של מצוות היה אסור להתעמת עם השוטרים במירון. לפעמים יש טענת קיפוח למה להם מותר ולנו אסור. זה לא טענה לנו יש רבנים והם קובעים. ברחוב יש מדינה והם קובעים. עיין סוטה מ"ט ע"ב כל מה שקורה בימי משיח.
בעת צרה שעם ישראל והעולם במצוקה לא עושים טיולים הח"ח וכן הרב שטיינמן ישנו על הארץ בזמן מלחמה ומשה ישב על האבן.
מבקר המדינה ראה שבבתי ספר יש עודף 8 שעות ביהדות זה משהו נורא. המדינה דאגה בהתחלה לגיל הרך ולא לכיתות ז' ח' כי דאגו להורים שיצאו לעבודה ואצלנו זה דווקא בז' ח'.
בורסת היהלומים קרסה, אל על קרס. היה אסור לנסוע למירון אבל אילו היו עושים הפגנות זה היה בסדר. הדברים שהמדינה התירה זה בגלל שעשו הפגנות. כגון בעלי האולמות והמסעדות. הישיבות לא עשו הפגנות אנשי תורה לא מפגינים.
יש אומרים שחנות הפיראט האדום באור יהודה הם האשמים הראשונים שהביאו את הקורונה מאיטליה. בתל אביב מסעדות פתוחות הכול היה צחוק.
יש ויכוח אם משרד הבריאות הגזים כדי להפחיד וי"א בגלל פוליטיקה. ביהדות לא צריך להפחיד לנו יש כללי תורה.
אנשי חברה קדישא יכולים היו להידבק כמו רופאים כי גם אדם מת שהיה לו נגיף זה כמו משטח מתכת שיכול לפגוע כשיש שם נגיף. מעניין שהבעיות של החתונות והאולמות לא היו כל כך רגילות כי היה בתקופת פסח ועומר שבין כך לא מתחתנים ודוקא עכשיו בתקופה זו האולמות התמלאו.
כל הצרות של הנוצרים והמאורעות כולם ראו את יד ה' שהלקתה לחזור בתשובה אבל כאן בקורונה הכל שקט אבל רואים את ביטול העוה"ז הגזירה היא פנימית.
היום לא צריך מלחמה עם טנקים אלא עם מחשבים וכן בצורה של נגיפים.
היו חולים רגילים שפחדו לבוא לבית חולים על בעיות רגילות בגלל בעיות בקורונה. חולי הקורונה לא ידעו שהם חולים אבל הרופאים ידעו את המצב הקשה שלהם.
בתורה יש 'ותעצר המגיפה' ויש 'ויהי אחר המגיפה' אצל 'כוזבי בת צור' היה צריך לתעב את הרע ואז ויהי אחר המגיפה. היום אנחנו במצב שמפחדים מהגל שהשני כי החיים שבו אל מסלולם היצר הרע לא נכנס אפי' לשעה לבידוד הוא ממתין לנו בשעתו שהשתוללה מגיפה קשה בירושלים רבי מאיר אוירבעך בעל אמרי בינה אמר לתקן את התקנה שלא יהיה יותר מכלי זמר אחד בחתונות
וזה היה לעצור את המגיפה. וזהו בפנחס ויהי אחרי המגיפה. ועל זה נאמר שם צרור את המדיינים לעקור את גורמי הנגף. ולתעב את הרע.
אסור לחזור למסלול כאילו לא קרה שום דבר היה לנו התבוננות
מעניין שכשהתירו את הבעיות של הקורונה בישיבות זה נשאר אסור והבחורים נשמעים ע"י רבותינו ויש קפסולות. בבתי כנסיות יש מסכות בציבור הכללי חוזר לבתי הבילויים ולפורקן יצרים נס שמה שקרה ברחביה בבית ספר חילוני אילו היה בישיבה מעל 100 נדבקים מי יודע אלו תגובות קשות היו בתקשורת כאילו הדתיים מביאים את המגיפה.
קראוהו בהיותו קרוב – מעלות בקורונה:
1 אע"פ שהציבור שעסק בביזנס נמצא בדיכאון, הציבור הדתי היה בשיברון שסגרו בתי ישיבות וכוללים אבל כיון שגם הרבנים תמכו בזה, אנו מקיימים ולא תסור מן הדבר אשר יאמרו לך ימין ושמאל. שמאל ממש – אנחנו מקיימים אמונת חכמים על שמאל.
2 מעלה שנייה, בציבור הכללי ישנה שאלה איך חוזרים לשגרה. אצלנו קיבלנו שיעור באמונה איך כל העוה"ז וכל הכוחי ועוצם ידי בטל מנגיף. הרי שזה שיעור הכי גדול באמונה, וא"כ כמו שכתוב מה גדלו נפלאותיך ה', אנו נאמר מה קטנו נפלאותיך ה'. כשאנו רואים איך ע"י נגיף קטן העולם שובת הרי שזה מחזק אמונה.
3 ידוע שהמבחן של בן תורה אינו באמצע הזמן כי אם בבין הזמנים, בדומה לתאוריה וטסט במבחן נהיגה. בבין הזמנים זה טסט. המצב היום הוא כמו ביום הזמנים, א"כ ישנה אפשרות להוכיח את עצמינו גם במצב הקשה שנקרא בין הזמנים.
לסיכום:
הסיבה שבציבור החרדי יש יותר אנשים עם מסיכות לא בגלל שאנו יותר מפחדים, ולא בגלל שאצלנו יש יותר חשש, אלא כי אצלנו אנו מקיימים מצווה שהרבנים קבעו, ומצווה כזו אנו עושים בהידור רב.
רק עם תורה יכולים לעבור את המצב הקשה הזה ולכן נאמר עץ חיים היא למחזיקים בה. לא למחזיקים אותה אלא מי שמחזיק בתורה יכול לעבור את התקופה הקשה הזו יותר בקלות.