אדם, מצב, תכלית
מאמר רביעי לקורונה
זאב חבקין חזר בתשובה ואמר שהמדענים שרואים את החיידקים רואים גם את יד ה' ותרם את כל הונו לטובת הישיבות בפולין. הישיבות הם החיסון של עם הנצח, וזהו החיסון שמגן עליו.
חדשים לבקרים רבה אמונתך, אמר רשב"י שזה שאדם קם בבוקר רבה אמונתך כי על ידי זה רואים את תחיית המתים. אין הכוונה שהוא צריך לקדש את אשתו מחדש בבוקר אלא שהקב"ה נותן לו חיסון נגד הנגיפים וזה מחדשו. והנותן נשמה לפגרים מתים היינו שכישן אינו יכול לקיים מצוות והוא כרשע שנקרא בחייו מת.
אדם שחלה עוקבים אחריו היכן היה כל דקה. זהו רמז שגם בשמים יש מעקב על כל אדם, ואנחנו נמצאים בפחד גדול בפרט שאין ישיבות ואין בתי כנסיות.
עיין נדרים מ"א שכתוב: אמר ריב"ל כיון שהגיע קיצו של אדם הכל מושלים בו שנא' כל מוצאי יהרגני וכתב רש"י אפי' זבוב אפי' יתוש
אצל חזקיהו כשבא סנחריב עם מאה שמונים אלף חיילים וחזקיהו דאג שילמדו תורה מדן ועד באר שבע. ואז מתו כל החיילים במשהו שאינו נראה, כמו חיידקים. ואע"פ שהקב"ה שומר את האדם שהנגיפים לא יהרגוהו כמו בלילה. נאמר במכת ברד שהייתי הורג את פרעה בדבר והיינו נגיפים, כי שם ניטל מפרעה כוח הבחירה ואז יכלו לו. עיין בגמ' מס' ברכות נ"ט ע"א ששם כתוב בגמ' אמר ריב"ל לא נבראו רעמים אלא לפשט עקמומיות שבלב שנא' והאלוקים עשה שיראו מלפניו. והיום העקמומיות שבלב שלנו נהרסה ע"י נגיף קטן.
מצב:
הגמ' במס' ב"ק ס"ג ע"ב ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר. דבר בעיר כנס רגליך כמו שנא' לך עמי בא בחדריך וסגור דלתיך בעדך. כאן לכל הפחות יכלו לצאת ואנחנו גם בבוקר לא יכולים לצאת. המשטרה לא מאפשרת להתפלל אםי' בחצרות – אין חתונות – כבר היה דבר כזה בזמן ר' ישראל משקלוב בשנת תקע"ג בזמן עליית תלמידי הגר"א לארץ ישראל, הייתה שם התפשטות של 'כולרע' וגם שם הייתה תקנה של בידוד מוחלט ונהרגו כל ראשי הקהילה של הפרושים.
יתכן שאנחנו מתרגלים כמו ניצול שואה בן תשעים שסיפר איך הוא היה מפונק ועדין נפש בין העשירים,, ולאחר שפינה אלפי גופות של מתים, שמח על קליפות תפוח אדמה שהגיעו אליו. אדם מתרגל למצב במהירות גדולה. אסור לנו להתרגל. הוציאו אותנו מבתי כנסיות וזה דומה לסוכות שיורד גשם שצריך לעזוב את המצווה. ועיין ישעיהו כ"ו לך עמי בא בחדריך, וכתב רש"י דהיינו לבתי כנסיות אולם נחנו גם לשם לא יכולים ללכת. אמנם ידוע שאנשים שעברו שואה גם היה להם בידוד רוחני של חודשים או שנים. הצטופפו אלפי יהודים כסרדינים בפח שימורים. חייהם היו תלויים להם מנגד ואף אחד לא היה בטוח בחייו וכל חייל זוטר היה לו מנדט לירות בכל יהודי בלא צורך להסביר זאת. אנחנו סגורים בבית ויש מים בברז, יש מזון בחנויות לא מתכננים להוביל אותנו להרג ושמד, נוכל לאכול כזית מצה ומרור ולשתות ארבע כוסות. אמנם לא היכן שתכננו – בחו"ל, אבל זה אפשרי.
כואב הלב מדוע בציבור החרדי יש יותר סכנה מהציבור הכללי. ובפרט שיש מים בשפע מהגשמים והיה צריך להיות שמחה והכל נעלם.
תכלית:
יש לאדם במכונית אור אדום בשעון במקום שיטפל באור האדום הוא צריך להסתכל בספר הוראות של היצרן מה זה אומר.
אנו צריכים להסתכל בספר תורה שלנו מה המצב הזה אומר. כששאלו את הח"ח שאם יבוא משיח לא תהיה בחירה אז למה כדאי לחכות וענה הח"ח שבשביל משיח כדאי גם לבטל את חלק הבחירה שלנו. היינו צריכים להתפלל לקב"ה כמו אב לבן שמסופר על הרב אברמסקי שהיה בסיביר בקור הנוראי וכשהיה רגיש לצינון דיבר אל ה' כבן לאב אני לא אוכל לעמוד בקור אלוקים תתחשב.
לכל הפחות נבין עכשיו יותר את ברכת אשר יצר וברכת המזון שקשורים לכל מיני דברים בטבע ובטח לכל מיני נגיפים שונים. נלמד לעשות חתונות בפחות פרסום. נלמד איך כוחי ועוצם ידי מתבטל על ידי נגיף קטן. אנחנו נבין היטב מה גדלו נפלאותיך ה' ו ה"ה מה קטנו נפלאותיך ה' בנגיפים הקטנים.
אמנם יתכן שנגזרה גזירה אבל תפילה יכולה לעזור בכל מצב, אע"פ שבכל אבינו מלכינו אומרים כלה דבר וחרב זה כשמגיע אבל במגיפה כתוב מנע מגיפה מנחלתך שלא תגיע אלינו המגיפה.